Cinta & Perhubungan

Kenali Bahasa Tubuh Bayi

Perkongsian
bayi3
Baby akan berasa senang dan gembira apabila apa yang dimahukannya tertunai

Ibu yang melahirkan anak pertama seringkali mengalami masalah untuk membuatkan baby berasa selesa dan seringkali menangis. Ini kerana, ibu tersebut masih tidak mempunyai pengalaman yang secukupnya untuk memahami mesej yang cuba disampaikan bayi tersebut. Sebagai contoh, Si ibu asti berasa gusar apabila melihat bayi menangis tanpa henti selama 10 minit walaupun apabila diperiksa bayi tersebut sihat dan tidak membuang air besar atau kecil. Namun sebagai orang tua, kita perlu memahami  maksud yang bayi mahu sampaikan untuk mententeramkan bayi tersebut. Jom ketahui caranya.

bayi1

1.  Bayi menangis ,mengangkat perut dan kelihatan gelisah sambil meringkuk dapat dialami oleh bayi yang mengalami gangguan pada perut. Perlu anda ketahui bahwa tangisan sakit pada bayi berbeza-beza, biasanya menangis dengan suara seperti menjerit kemudian berhenti sebentar dan menangis lagi. Penyelesaiannya, apabila bermasalah dengan bahagian perut maka anda dapat meredakan tangisan bayi, dan berikan pelukan yang hangat, berikan pertolongan seperti menyapu minyak telon pada perut bayi. Sekiranya tetap juga menangis, segeralah bawa bayi tersebut berjumpa doktor.

2.  Ketika kaki bayi anda menendang-nendang seolah bayi anda ingin berlari ketika berjumpa suasana atau orang baru itu bermaksud bayi tersebut sedang mencari perhatian orang sekitarnya. Sebagai orang tua  jangan lupa, tatap wajah bayi anda seakan akan anda mengerti dengan apa yang bayi anda pikirkan.

3. Ketika bayi anda mengangkat punggung seolah menjulurkan tangan sambil menangis. Ini bermakna bayi anda sedang merasa sendirian, sedih. Situasi ini juga dapat menandakan bahwa bayi anda merasakan sakit badan. Anda juga dapat mengamati apabila bayi anda menangis dan melengkungkan punggung sesaat setelah makan artinya terjadi refluks. Cara menghadapinya, tenangkan dia semampu anda.

bayi2
bayi tidak akan menangis tanpa sebab

4.  Ketika bayi anda menangis mendapatkan gangguan kecil saja sudah merengek, kondisi ini dapat menandakan bahwa bayi anda sedang keletihan. Cara yang dapat anda lakukan adalah dengan mengganti pakaiannya dengan pakaian yang bersih dan kering. Usahakan menghindari suasana yang bising dan juga terlalu dingin atau panas, berikan usapan yang lembut di punggung bayi anda. Sehingga setelah bayi anda tertidur akan kembali riang dan tidak merasakan kelelahan kembali.

Sumber : Bidanku.com

Perkongsian

Comments

comments

Klik Untuk Dapatkan Artikel Terkini Di SmartPhone Anda
Telegram:
telegram.me/kisahdunia


P/s: Terima kasih sudi membaca dan share. Jangan lupa tag nama kekawan korang dalam komen.

Mohon kerjasama untuk klik SHARE artikel ini supaya nampak lebih aktif. Terima Kasih
ibeli4u
carikerja4u

Add Comment

Click here to post a comment

Leave a Reply