Inspirasi

Tips Pemakanan Untuk Buat Anak Cerdik dan Cergas

Perkongsian

162941a2rx0en27s2bb79x

Siapa yang tidak mahu ada anak yang cerdik, pintar dna punya daya ingatan yang bagus. Apatah lagi kalau anak-anak itu masih di bangku sekolah, esok lusa sudah nak ambil exam yang penting.

Jika anda merasakan agak sukar untuk memantau anak-anak yang slow dalam belajar, mungkin anda boleh focus untuk tukar menu makan mereka. Ingat tak dengan ayat anda adalah apa yang anda makan.

Oleh itu fakot pemakanan sihat juga boleh merangsang minda anak-anak untuk menjadi lebih pintar dan bijak di samping dapat menghasilkan pemikiran yang cerdas.

Melalui artikel ini, ada beberapa tips yang ingin di kongsikan kepada anda yang mahu menajamkan lagi minda anak masing-masing. Antaranya :

1 ) Makan coklat

Kita kadang marah anak makan coklat bukan? Nanti takut rongak gigi, jerawat naik dan macam-macam lagi. Tapi sangkaan itu meleset bila mana seorang pakar psikologi Merill Elias buat kajian bahawa dengan pengambila coklat seminggu sekali ia boleh merangsang minda untuk ingat dengan lebih lama.

Jadi tidak hairan hari ini banyak betuk produk untuk pemakanan budak-budak macam koko minda. Ia dapat membantu anak-anak untuk punya daya ingatan yang lebih tajam.

2 ) Tinggalkan makanan tinggi gula

Pengambilan gula perlu di kawal dalam makanan anak-anak. Semua orang tahu makanan yang tinggi gula contohnya yang ada dalam minumanĀ  bergs tidak bagus juga untuk minda.

Jadi anak-anak perlu di kawal juga untuk mengambil jumlah gula. Kalau makan coklat macam dalam tips pertama, pastikan coklat itu bukanlah dari jenis yang manisnya semata-mata kerana gula. Awasi ya.

3 ) Banyak ambil buahan dan sayuran

Tidak di nafikan, sumber makanan yang sihat dapat membantu perkembangan midan anak-anak menjadi lebih baik. Jika mereka tidak minat makan sayur, cuba mixkan semuanya dalam daging dan jadikan patty burger untuk di makan.

Selamat mencuba ibu ayah sekalian.

Perkongsian

Comments

comments

Klik Untuk Dapatkan Artikel Terkini Di SmartPhone Anda
Telegram:
telegram.me/kisahdunia


P/s: Terima kasih sudi membaca dan share. Jangan lupa tag nama kekawan korang dalam komen.

Mohon kerjasama untuk klik SHARE artikel ini supaya nampak lebih aktif. Terima Kasih
ibeli4u
carikerja4u

Add Comment

Click here to post a comment

Leave a Reply