Inspirasi

Kahwin nak tapi pemalas – [kisah dunia]

Perkongsian

–> K1ik jika rasa post ini patut dibuang

Kahwin Nak Tapi Pemalas

Assalamualaikum, terima kasih admin kerana approve. Aku pelajar ipta bukan dari UIA, ni nak bagi nasihat sikit dekat gadis-gadis luar sana yang galak sangat nak kahwin, awak dah betul-betul bersedia atau belum nak berkahwin? Mintak hantaran sampai 12K 15k tapi habuk apa tak reti buat.

Abang-abang aku dah berkahwin, aku tengok kakak ipar aku sorang pun takda yang nak tolong kemas rumah ke nak tolong-tolong dekat dapur ke memang takda. Korang datang rumah ni duduk saja, goyang kaki dekat ruang tamu pasang aircond. Sehari sebelum datang tu dah request nak makan macam-macam buat mak mertua macam babu dan orang gaji. Aku lah yang tolong mak aku masak tung tang tung tang dekat dapur, nak jamu korang anak beranak makan. Yang lawaknya bila makanan dah siap terus masuk dapur senduk nasi tanpa rasa bersalah. Kalau yang dah beranak pinak tu lagi lah, tiap tahun beranak memang duk tilik anaaaak saja 24/7. Anak dah boleh berjalan berlari pun duk tilik jugak anak punya pemalas nak masuk dapur.

Aku kesian dekat mak aku, walaupun mak aku ni bukan jenis bising depan-depan sebab nak jaga hati menantu tapi aku tahu mak aku geram sebab mak aku pernah cakap hantaran letak tinggi-tinggi, telur mata pun laki gorengkan. Please lah, gadis-gadis sekalian, bila awak semua berkahwin awak juga berkahwin dengan keluarga lelaki tu. Awak bukan permaisuri yang mak mertua kena tatang tapi apa benda semua tak tahu dan tak reti nak buat. Tolong belajar cara untuk bergaul dengan mak mertua, belajar cara nak ambil hati mak mertua bukan belajar cara untuk jadikan mak mertua sebagai orang gaji! Agaknya dekat rumah sendiri pun layan mak kandung macam orang gaji jugak, malang sungguh ibumu, sadis sungguh hidupmu.

Kalau tak pandai masak takpe tapi rajinkan diri masuk dapur, tolong potong-potong sayur ke, kupas bawang ke. Takkan benda macam ni pun tak reti? Aku kesiankan mak aku yang beria masak makanan fav korang tapi korang ada kesiankan mak aku? Masa nak kahwin beria-ia suruh masuk meminang, letak hantaran setinggi klcc tapi persiapan apa langsung tak ada. Gegirls yang dah galak sangat nak kahwin tu, siapkan diri dahulu, perkahwinan bukanlah sesuatu yang mudah. Kalau dapat mak mertua macam mak aku memang bahagia 10 keturunan tapi kalau dapat mak mertua macam singa, apa kau ingat kau boleh bahagia duduk saja? Sehari sebelum balik rumah mertua dah demam agaknya.

Kepada lelaki-lelaki luar sana, tolong sebelum berkahwin selidik betul-betul perangai calon awak tu macamana. Jangan hanya tengok penampilan, itu semua penipuan! Tudung labuh ke tudung singkat ke tak pakai tudung ke, itu semua penampilan. Kalau awak tak kisah hari-hari nak makan luar, go for it! Chenta punya pasal la katakan heh, assalamualaikum.

Anak gadis mak

Sumber & Kredit: iiumc

–> K1ik jika rasa post ini patut dibuang

Perkongsian

Comments

comments

Klik Untuk Dapatkan Artikel Terkini Di SmartPhone Anda
Telegram:
telegram.me/kisahdunia


P/s: Terima kasih sudi membaca dan share. Jangan lupa tag nama kekawan korang dalam komen.

Mohon kerjasama untuk klik SHARE artikel ini supaya nampak lebih aktif. Terima Kasih
ibeli4u
carikerja4u

Add Comment

Click here to post a comment

Leave a Reply